söndag 26 april 2020

Några dagar på Kållandsö

Läckö slott, midsommar 2017
I veckan lovade SMHI strålande vårväder så vad passar bättre då än att åka iväg några dagar med husbilen. I tisdags eftermiddag åkte vi mot Lidköping och Kållandsö. Där blev Spikens fiskeläge vår första övernattning. Så här års är Spiken totalt nedstängt så lite rökt fisk som vi sett fram emot får vänta till nästa besök då de flesta affärer och serveringar öppnar 1 maj.

Så gör också ställplatsen i hamnen. Nu gick det bra att stå där ändå, men vill man ha ström och använda gästhamnens faciliteter får man vänta en vecka till. Den här natten var vi fem husbilar som stod här (på behörigt avstånd från varann).
Förra året skrev vi om Spiken på midsommar och då var det betydligt livligare..
Läs mer: Midsommar vid Vänern
Nu tog vi istället en promenad i Spikens gammelskog och loggade några cacher...

...innan vi satte oss utanför husbilen och njöt av kvällssolen.

På onsdagen vaknade vi till ännu en underbar vårdag.
Vi åkte ut mot Läckö slott, för att där gå en bit på en vandringsled och på så sätt få se en annan vy av slottet.

Vi gick leden till vänster om viken (märkt med 6)
Leden gick strandnära och bland alla rötter och stenar gällde det att hålla koll på var vi satte fötterna.

Läckö slott är väl med all rätt en av Västergötlands mest kända sevärdheter. Med risk för att behöva ta fram "skämskudden" är det väl bara att erkänna att vi aldrig gått på en guidad tur i slottet något vi tänkt råda bot på framöver. I vanliga fall skulle slottet öppnat för sommaren nu till helgen, 1 maj, men det är i nuläget framskjutet till 15 maj. Vad som händer framöver kan vi väl inte sia om men klart är att en av höjdpunkterna i slottets sommarprogram, operaverksamheten, där operan Tinomara skulle spelats i sommar skjuts upp till nästa år.
Läckö började att byggas på 1200-talet  och var då en borg, som biskopen i Skara lät uppföra, eftersom Läckö låg mitt i Skara stift.Borgen ansågs vara ett av landets förnämsta fästen när den efter riksdagen i Västerås 1527 drogs in till kronan och lämnades över till Gustav Vasa år 1528.
År 1615 erhöll Jakob De la Gardie Läckö som förläning. Hans son Magnus Gabriel De la Gardie ägde slottet i mitten av 1600-talet och det var han som såg till att det fick sitt nuvarande utseende, men slottet indrogs till kronan vid reduktionen1681. Sedan följde en lång rad ägare och arrendatorer innan verksamheten vid slottet togs över av Stiftelsen Läcköinstitutet 1990. Sedan 1993 förvaltas slottet av Statens Fastighetsverk.
Här finns även Naturum Vänerskärgården – Victoriahuset med en restaurang och hotell. År 2001 blev Läckö valt till Sveriges vackraste slott och 2013 vann slottet Stora Turismpriset.

Slottet, midsommar 2017. Nu var det betydligt mindre besökare där.
Efter lunch åkte vi mot Läckö GK där vi tänkt stanna över natten och spela golf på torsdagen. Det är i vårt tycke en av Sveriges finaste golfbanor. Den har funnits sedan 2005 och ligger på Tranebergs ägor. Traneberg är en herrgård som har en över 1000-årig historia. I mitten på 1600-talet köptes gården av Magnus Gabriel de la Gardie, som sedan gav den till sin syster i bröllopsgåva. Hon var en driftig affärskvinna som även började utvinna järnmalm på gårdens ägor.
Idag tänkte vi gå Tranebergsleden som utgår från golfklubben. Det är en led som totalt är 13 km men vi gick den norra slingan som är 7 km. Den är en del av Natura 2000-området Kållands skärgård.

Leden var jättefin, med tydliga blå markeringar på träd eller stolpar och den går verkligen över stock och sten. För bara några veckor sedan var stora delar av leden, som delvis går på spångar över vatten och sankmark, översvämmad, men nu fick vi en härlig vandring.

Fler än vi som njöt i vårsolen.
Delvis följer leden Vänerns klippor och på flera ställen finns soffor utställda.

På ett ställe finns ett vindskydd för övernattning med grillplats och där stannade vi för att fylla på enegidepåerna, ytterligare någon grillplats finns.

När vi närmade oss slutet på vandringen kom vi till Lusthusholmen. Här tror man att övre delen på rådhuset på Lidköpings torg har stått. Enligt källor ska Magnus Gabriel de la Gardie ha byggt ett lusthus här 1670, som sedan monterades ned och fraktades till Lidköping, där man 1673 börjat anlägga grunden till ett rådhus. Lusthusdelarna ska ha passats ihop med denna och idag finns bara några stenar av grunden kvar här ute på Lusthusholmen.

Som en extra bonus fanns det några geocacher utplacerade längs leden. När vi kom tillbaka till husbilen efter några svettiga timmar, denna årets hittills varmaste dag smakade en kall öl alldeles förträffligt!
I torsdags förmiddag kunde vi njuta av en golfrunda på den fina banan. Spelet blev i vanlig ordning, ömsom vin och ömsom vatten.
Efter en lunch i solen var det bara att fara hemåt och så får vi se var vi hamnar nästa gång vi vädrar husbilen.

Vi är så otroligt tacksamma att vi fortfarande har förmånen att få vistas ute och kunna åka iväg så här några dagar. Det är väl bara att hoppas vi kan fortsätta med det och att vi när sommaren kommer kanske kan utöka längden på våra resor. Om detta kan vi inte sia idag och nu väntar en hel del arbete på hemmaplan, bl a målning och trädgårdsarbete. Det känns så bra om de flesta "måsten" är
avklarade innan sommaren kommer på riktigt!

1. Vilken härlig tur med många olika upplevelser - och vilket underbart väder! :-)

Ha ett finfint upplopp på helgen!

1. När det är så här fint väder den här tiden på året är Sverige otroligt vackert och då längtar vi ingen annanstans. Resa bort gör vi istället gärna oktober-november....

2. Shorts-väder det var värst vilken tuffing du är. Själv har jag fortfarande kalsonger på mig när jag är på golfbanan hahaha.
    Vi har aldrig varit till Läckö Slott, inte heller golfbanan. Nu ser det inte ut att bli någon resa dit heller. Här i Stockholm län, har vi inte så mycket till svängrum när vi ska åka med husbilen. Tur att vi har trädgårdsarbete ett tag till hahaha
    Kram

1. Jag brukar kså hålla fast vid mina älskade långkalsonger länge, men i onsdags var jag glad att mina vandringsbyxor hade avtagbara ben... 😊
      Vi tycker att vi har ganska bra med fina resmål på max två timmars resväg, t ex både Vänern och Vättern en knapp timme bort. Vår trädgård är inte många kvadrat så det är hyfsat snabbt gjort att vår rusta. Det ska vi ta itu med i veckan! Kram

3. Läckö Slott har vi besökt ett par gånger. men inte gått någon guidad tur. Tror de höll på med en massa reparationer så det var stängt. Ni är duktiga på att vandra och får se mycket fint. Blir säkert en tur dit när det är öppet igen eller i sommar. Shortsväder var det verkligen förra veckan när vi jobbade i trädgården och på huset. Riktigt sommarväder som gav oss ny energi.

1. Visst är Läckö Slott vackert!
      Nog försöker vi promenera så mycket som möjligt men det är inte helt oproblematiskt. Vitt vänsterknä är ständigt svullet och stelt men peppar, peppar så har jag inte ont som i höstas. Det kanske får bli en reservdel vad det lider...

4. Läckö slott är ju verkligen fint! Jag tror att jag varit där som barn, men det är ett av de ställen jag vill besöka igen. Vi får se om det blir möjligt senare i år kanske?

1. Vi känner också att det vore kul med en guidad tur och få lite mer historia bakom. Nu har vi besökt Läckö på midsommardagen ett par år och det är väl inte optimalt, massor med folk och medeltidsfestival, kul men inte läge för en lugn guidad tur.