torsdag 4 april 2019

Cartagena - en riktig pärla

I förrgår tänkte vi äntligen få till vårt planerade besök i Cartagena, som vi avstod för ett par veckor sedan p g a värmen.
Cartagena är en stad med en lång och brokig historia. Karthagerna var de första som kom och slog sig ner innanför den naturliga hamnen. Det var 223 f Kr och de döpte bosättningen till Quart Hadas (den nya staden). När sedan romarna erövrade staden drygt 10 år senare döpte de om den till Carthago Nova (nya Karthago), vilket senare blev Cartagena. Idag är Cartagena en stad med drygt 200 000 invånare. Det är en hamn- och fiskestad, som dessutom har en marinbas.
Vi kom med bil och parkerade i ett stort underjordiskt parkeringsgarage, som låg nere i hamnen. Rakt över gatan låg turistinformationen i hörnet på ett otroligt vackert hus, som visade sig  vara stadshuset.

Den vackra turistbyrån och Stadshuset.
Där blev vi utrustade med en värdefull karta och massor med information på en smattrande "spengelska".
Vi började hur som helst med den Romerska Teatern, eftersom ingången till den går genom muséet, som ligger mitt emot turistinformationen. I muséet finns flera föremål från teatern och massor med information om utgrävningarna.

Den här arenan är speciell eftersom den byggdes före Kristi födelse och då hade plats för 7000 åskådare. 300 år senare gjordes den om till marknadsplats och övergavs år 425, då Cartagena blev erövrat och nedbränt.
Först 1988 återupptäcktes den. Det tog 15 år att gräva fram  området och 2008 öppnades ett museum om renoveringen och själva teatern.
Vi gillar verkligen de här gamla romerska arenorna och detta blev den fjärde vi besöker efter Colosseum, Verona och Pula.
Det är så häftigt att stå där inne och fundera över hur det var för över 2000 år sedan.

Sedan fortsatte vi mot Gamla Stan på den vackra gågatan, Calle Mayor. Hela gatan är belagd med blåskimrande marmor? och längs med är husfasaderna så fina.

På sina ställen finns framgrävda ruiner, t ex efter en rad kolonner.

Den här turistvänliga staden har nog tänkt extra på oss svenskar, eftersom alla skyltar till sevärdheter är blå eller gula?

Vi stannar vid Molinete. Där har man grävt fram ett helt kvarter från romartiden. Det är iordninggjort med spångar och ramper att gå på. Först låg ett termalbad, sedan en atriumbyggnad där det troligen hölls religiösa fester och det senast framgrävda är ett tempel till guden Isis.

Terminalbadet.
Atriumhuset
På en del ställen fanns färg kvar och förklaring hur det troligen sett ut.
Isistemplet
Efter det blev det ett lunchstopp och en "Menu del Dia" för 10 euro/person. Det inkluderade en blandad sallad, paella med en mängd olika sorters fisk och skaldjur till förrätt. Sedan åt vi en bit underbar långkokt fläsklägg i tomat- och paprikasås (som vi enligt kyparen var tvungna att beställa), resp. tonfisk i god tomatsås. Till slut blev det citroncheescake resp. Creme Brulee. Mycket mätta och belåtna fortsatte vi vår promenad i Cartagena.

Vi gick till Panoramahissen...

Utsikt över en romersk teater och tjurfäktningsarena.
...som på några sekunder tog oss 45 m upp till El Castillo de la Concepción, som byggdes som försvarsanläggning på 1200-talet. Numera finns här en utställning som förklarar Cartagenas historia för alla besökare.

Christofer Columbus dräkt.
Väl nere på marken fortsatte vi vår promenad på vägen ovanpå stadsmuren med utsikt över hamnen.

Sedan tog vi en sista sväng för att beundra en del av de statyer och konstverk som finns.
Den över 4 meter höga bronsskulpturen, El Zulo av Victor Ochoa, invigdes 2009 som ett minnesmärke över alla offer för terrorism.

Strax bredvid sticker en valfena upp ur vattnet.

På andra sidan gatan finns ett monument byggt 1923, som en hyllning till de spanska soldater som dog i strid mot USA-fartyg i vattnet i Cavite och Santiago de Cuba.

Sedan var det dags att ställa kosan tillbaka till Aguilas och vi kan bara rekommendera en utflykt till det vackra Cartagena för alla som har vägarna förbi.

1. Cartagena var det många år sedan vi besökte. Vi var också till utgrävningarna vid Teatern. Hissen missade vi, men något ska man ha kvar till en annan gång. Vi gillade också staden.

1. Visst är Cartagena en härlig stad! Vi spar också gärna något för att ha en anledning att återvända till en del resmål.

2. Härlig blandnning av bilder från den staden du visar. Vacker blått golv och vilka balkonger med blommor, suck, så fint.

1. Vi kallar det också för golv!
      Hela gågatan och massor med trottoarer lyste så vackert blå, som finaste stengolv. Det var verkligen en fin stad, som vi kan rekommendera en avstickare till.

3. Oj vad intressant! Vi älskar amfiteatrar! :) Det gäller att förstå spengelskan bara ;)

1. Spengelska är inte helt enkelt. Jag förstår inte hur fort de kan prata....
      Amfiteatrar är riktigt coolt.

4. Även om man inte vill ha problem med husbilen är det ändå tur att få det på ett så trevligt ställe som Cartagena.