fredag 16 november 2018

Labna och Kabah

Idag skulle vi fortsätta utforska ett par av mayakulturens  intressanta men inte lika berömda platser.
först styrde vi kosan mot Labna, som betyder "stället med gamla hus". Området är ca 1,5 kvadartkilometer och här bodde omkring 12000 personer. Labna hade sin storhetstid 600-900 e Kr. Sedan kollapsade kulturen, troligen p g a en torka och utebliven majsskörd. Många av människorna drog söderut mot Guatemala och djungeln tog över området.
Fyra byggnader är restaurerade.

En båge tros vara centrum i staden och entrén till "sacbé". Sacbé kommer av mayas sac=vit och bé=väg. Det är en gata, 4-20 meter bred och upp till 300 km lång, som är uppbyggd över marken med kalksten eller kalk. De byggdes för kommunikation och förbindelse inom och mellan städerna.

Lars på vandring på sacbé

Här hade vi turen att vara nästan ensamma på området, så vi kunde verkligen gå och njuta i den häftiga miljön.
Sedan fortsatte vi till Kabah, vilket betyder "mannen med den starka handen". Kabah är mest känt för Maskernas Tempel, eller "Palace of Chaac Masks" Det har en vägg med 100-tals masker av den långnäsade regnguden Chaac. På baksidan finns två stora, relativt välbevarade stenfigurer, föreställande ståtliga manspersoner.

Maskernas tempel
Vackra gamar flög över oss.
Nästa mål för dagen blev mayasamhället S.ta Elena, en by med ca 4000 invånare. Här besökte vi en äldre man don Hernán, som bl a visade oss hur han helt manuellt framställde rep från växten henequen. Vi strosade omkring i samhället en stund innan vi fortsatte till en restaurang där vi åt en kycklingrätt som lagats i kokgropar. Det smakade alldeles förträffligt.

Taxi i S.ta Elena

När vi kom tillbaka till vårt hotell i Uxmal gick vi en guidad vandring på ett chokladmuseum alldeles bredvid. Denna avslutades med smakprovning av drickchoklad och diverse chokladbitar med olika koncentration.

Vad kvällens aktivitet bestod av berättar vi i morgon, men häftigt var det...