söndag 19 augusti 2018

Njupeskär och Fulufjällets nationalpark

Igår när vi kollade SMHI:s prognos för Sylarna visade det sig att  vädret för en vandring måndag - onsdag inte skulle bli det bästa. Det ska bli -1 - +1 grad, vinden 13 -15 m/s och nederbörd (regn/snö) 24 timmar/dygn.
Alltså sitter vi på en camping i Krokom, väster om Östersund, och börjar fundera på vad vi kan göra istället för att vandra Jämtlandstriangeln.
Vi börjar med att besöka Mus-Olles museum i Ytterån. Mus-Olle, eller Per-Olof Nilsson levde mellan 1874-1955. Han samlade på allting under hela sitt liv och efterlämnade ca 150 000 föremål till Ytterå Hembygdsförening. Bl a har han samlat 23 000 förpackningar, som spänner över 150 år. Museet är inrymt i hans hem.

Mus-Olles hem

Sedan fortsatte vi söderut och stannade för natten på en jättemysig camping i Lillhärdal, med campingtomter längs Härjans strand.

I morse vaknade vi till en härlig dag med knallblå himmel. Vi fortsatte söderut. Det blev en lång fikapaus med utsikt mot en hjortronmosse.

Dagens mål var Fulufjällets nationalpark med Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall.
När vi kom dit var vi definitivt inte ensamma, men områdena är enorma så vi fick en fin promenad in till vattenfallet.

Vattenfallet är 93 meter högt och det fria fallet 70 meter.

När vi efter några timmar kom tillbaka till bilen kände vi att vi inte fått nog av frisk luft och fin natur. Vi packade ner dagens lunch i en ryggsäck och tog en ny promenad ut i nationalparken. Under vår matpaus fick vi syn på lavskrikan, en av de fåglar som trivs inne i gammelskogen. Den har blivit lite av en symbol för Fulufjället.

Vi såg också en liten talltita, som försåg sig av fågelmaten.

Senare på eftermiddagen fortsatte vi vår färd söderut, genom Sälen och dagens mål blev Malungs Camping. Där kunde vi njuta ett par öl från lokala bryggerier i solens sista strålar.

En del påstår att hösten är här nu, men är höstdagarna som dagen idag kan vi bara säga att då får det vara höst hur länge som helst.

1. Vilka fina bilder! Dramatiskt vattenfall! Men vilken kyla, brrr. Vi börjar också få svalare. Det var riktigt varmt fram tills för kanske två dagar sedan, men nu känns det lite höstigt här i Belgien ;)

1. Det är väl bara att inse att den här sommaren också har ett slut, men vi kan ju hoppas på en vacker höst. Det är också en underbar årstid.
      Vårt beslut att avstå vandring var inte svårt att ta, för trots allt har vädret stor betydelse för upplevelsen, tycker vi åtminstone.

2. Härliga bilder! Vi gjorde den turen förra året! Återkommer gärna för att vandra mera i området, vi nöjde oss med rundan in till fallet.

1. Visst är det vackert där uppe. Nu fick vi en fin dag i nationalparken och kan mycket väl tänka oss tillbaka igen.