söndag 3 juni 2018

Blygruvan i Wohlfarht

Igår vaknade vi av ett häftigt åskväder vid 5-tiden och sedan blev dagen vår första semesterdag med heldagsregn.
Efter frukost åkte vi iväg, då Birgit och Dieter beställd en guidad tur på engelska i en numera nedlagd blygruva.

Vi blev mottagna av en pensionerad man med stor passion för gruvan och dess historia.
Det var en gammal gruva och bilder finns bevarade sedan mitten på 1500-talet, där man håller på med brytning ovan jord.

Nästa skift, klara för arbete.
Efter att vi fått prova ut hjälmar, som visade sig vara mycket nyttiga började vi vår promenad i gruvan endast 10 meters under jordytan. Ju längre vi kom in i gruvgången, desto djupare kom vi under ytan.

Den enda belysning de hade.

Gruvarbetarna ägnade sig åt väggdekoration vid väntan på "tåget".
 Det blev ett mycket intressant besök, där vi verkligen fick inblick i de förhållanden gruvarbetarna hade innan ett engelskt bolag kom och vidgade gången så det gick att bygga en järnväg rakt in i berget, istället för de trånga, slingrande gångarna gruvarbetarna nästan fick krypa i.

När "arbetsskiftet" i gruvan var slut åkte vi till Gemund för en stabil lunch på deras Brauhaus. Det var nog tur att Lars och Dieter bara beställde en liten snitzel!

Sedan fortsatte vi till Vogelsang, ett informationscentrum om både nazitiden och nationalparken i Eifel. Det hade varit jättevackert där och en bra utgångspunkt för flera olika vandringar om vädret varit lite annorlunda.

Tänk om det varit sol...
På hemvägen tog vi en titt på slottet i Satzwey, endast ett par km från deras hem. Det är en plats där det varje år ordnas marknader vid jul och påsk.

Slottet i Satzwey.
Till slut, när regnet nästan upphört tog vi en liten promenad i Bad Munstereifel, en fin liten stad med välbevarade korsvirkeshus, där man byggt upp en omfattande outlet-verksamhet.

På kvällen bjöds vi på (enligt oss) Tysklands delikatess nr 1, den här tiden på året; Pinfärsk vit sparris med hollandaisesås och baconlindad fläskfilé .

Mums.....
Sen återstod bara att krypa till sängs, för sista gången i husbilen på den här resan, eftersom väckarklockan ringer 05 för avfart mot Kielfärjan....